Lägg fram 4–5 rockringar enligt spelplanen. Dela ut en ärtpåse till varje elev. Eleverna ska kasta ärtpåsen längs med golvet. De måste kasta underarmskast och den måste glida längs golvet. Alla kör mot alla och det gäller att skicka iväg ärtpåsen och försöka träffa kompisarnas fötter. När man har kastat en ärtpåse kan man plocka upp en ny ärtpåse som ligger fritt på golvet, alltså vilken som helst. Man får springa med ärtpåsen och man får hoppa men man måste stå upp hela tiden. Blir man träffad hamnar man i fängelset. Man går in och ställer sig i första rockringen från höger, när nästa blir träffad hoppar man fram ett steg, sedan ytterligare ett när nästa träffad kommer. När man hoppat fram genom alla rockringar och ytterligare en blir kullad är man fri och kan börja köra igen. Det går snabbt att komma ut och ingen vinner leken, jag brukar stå och slussa ut eleverna för det går så snabbt, naturligtvis kan man ha fler rockringar men man vill ju ha så mycket rörelse som möjligt så därför räcker det med 4–5 rockringar.




Den första i varje lag startar på signal. Då reser den sig upp och springer runt banan. När den kommer till de tunna mattorna så lägger den sig på matten där deras lags färgs ärtpåsar ligger. Sedan kastar den sina tre ärtpåsar och försöker träffa i den liggande konen. Om den missar en ärtpåse får den springa runt ett varv i straffrundan. Missar den två så får den springa två varv. Innan den springer vidare ska den hämta och lägga tillbaka ärtpåsarna på tunnamattan till den som kommer nästa varv. När den sprungit klart straffrundan tar den sig runt sista konen och sedan mellan bänkarna och växlar över till den som sitter först i ledet och själv sätter den sig sist i ledet. Träffar man alla ärtpåsar springer man direkt och växlar. De elever som väntar på sin tur på bänken kan kliva upp på bänken och sedan sätta sig ner tre gånger.