Variant B
Friidrottsträning med stationer, pass B
Uppvärmning
- Följa John eller ”Anders säger” 😉 (dvs. alla barn springer omkring i salen
och ska sedan göra det som Anders skriker, tex. klättra upp i ribbstol, hoppa
på ett ben, lägga sig på mage, göra en kullerbytta etcetera…)
- Stegringslopp över salen (syfte: träna på acceleration)
Lek - Tömma planhalva
Stationshinderbana
- Häcklöpning långsida, jogga tillbaka (syfte: öva upp snabbhet, koordination, tajming och häckpassage/teknik)
- Hälkick till halvplan, jogga resten (syfte: löpskoleövning för förbättrad löpteknik)
- Stavhopp genom pendling i lina från plint till tjockmadrass och hänga stuprör (syfte: att vänja sig vid att hänga i ”staven” och öva pendelrörelse samt öva på uppendlingen för att få upp kroppen mot taket)

- Kast med medicinboll från plint (syfte: att kunna genomföra kraftfulla kast med hjälp av underkroppen)

- Hopprep (syfte: att förbättra hoppteknik och koordination)

- Jämfotahopp upp och ner på en pallplint (syfte: att träna på att få med sig hela kroppen i hoppet och landa mjukt)

Stafett: Laglöpning i varvbana
Tävlingsgren
Hela laget springer tillsammans i en bana med varvlängden 100 m (långsida 35 m, kortsida 15 m),
där hörnen och mitten av raksträckorna markeras med koner eller flaggor. Om flera lag springer
samtidigt har varje lag varsin startplats vid någon av konerna/flaggorna. Vid starten har varje lag
en låda som är full med ärtpåsar och en tom låda. Ärtpåsarna ska flyttas från den
fulla lådan till den tomma och varje barn tar en ny boll för varje varv.
Lagresultat
När lagen har sprungit i cirka fyra minuter summeras antalet ärtpåsar som har flyttats från den ena
lådan till den andra. Det totala antalet bollar divideras med antalet lagmedlemmar.
